Recensie en betoog

Recensie - Een beperkte kijk op de actualiteit met Rob Heirbaut

In het kader van de Europese week hadden de bibliotheken in Kasterlee en Lille een samenwerking opgestart omtrent het thema ‘Europa’. Dit ging gepaard met de nodige activiteiten voor klein en oud. Hier zaten dus ook een aantal lezingen bij. Ik woonde de lezing ‘Een kijk op de actualiteit met Rob Heirbaut’ bij. De journalist werd speciaal gevraagd om te komen spreken door de afgevaardigden van het Europese comité. Achteraf bekeken hadden zij die moeite niet moeten doen. 

Ik had op voorhand hoge verwachtingen voor de lezing van Rob Heirbaut. Hij is ten slotte een VRT-journalist en Europakenner (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/experten/rob-heirbaut/ ) . Hij moet dus wel goed op de hoogte zijn van de actualiteit. Dit was hij ook zeker, maar dat was dan ook meteen het beste punt van de avond.

Meneer Heirbaut heeft het vooral gehad over de oorlog tussen Oekraïne en Rusland en begon hierbij met een uiteenzetting van de recente geschiedenis tussen de twee landen en hun relatie met Europa. Dit stuk vond ik nog heel interessant aangezien geschiedenis me natuurlijk enorm interesseert. Het is echter hierna dat de avond nogal langdradig werd. 

Het is namelijk zo dat voor iemand die dagelijks het nieuws wat probeert te volgen, de rest van de avond een beetje een verspilling van de tijd was. Dit omdat het komende anderhalf uur enkel nog nieuwsfeiten werden opgenoemd en dus niet echt diepgaand werden besproken. Op het einde ging meneer Heirbaut namelijk pas in op interessante vragen en bedenkingen bij de huidige politieke impasses en structuren binnen en buiten Europa. Ook is er maar kort over andere onderwerpen dan de oorlog gesproken. Onderwerpen zoals Gaza, de energiecrisis of de toen recente overwinning van de PVV van Geert Wilders, kregen slechts enkele minuten aandacht. En zelfs dan waren ze vaak gelinkt aan de oorlog in Oekraïne. Via deze link kan je een artikel van meneer Heirbaut vinden waaruit hij ook informatie deelde tijdens de lezing. (https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/17/verplichte-zonnepanelen-op-nieuwe-openbare-en-bedrijfsgebouwen/) Ook de manier waarop Heirbaut de lezing bracht, kwam onprofessioneel en onvoorbereid over. Hij sprak niet vlot en keek veel naar zijn presentatie. Dit droeg natuurlijk bij aan de langdradigheid van de avond. 

Binnen een onderwijssetting zou je redelijk veel kunnen doen met het onderwerp. Zowel het berichten van nieuws als de politieke standpunten kunnen interessante onderwerpen zijn om in de klas te gebruiken. Zeker als je denkt aan het feit dat leerlingen vanaf 16 jaar binnenkort ook mogen gaan stemmen. Ook mediawijsheid en propaganda kunnen aan bod komen tijdens dit soort lessen. Het nieuws volgen is zelfs iets dat ik dagelijks probeer te doen om actuele punten in mijn lessen te kunnen verwerken om zo dicht bij de leefwereld en interesses van de leerlingen te kunnen blijven.

Kortom kan ik dus stellen dat ik meer had verwacht van een lezing over de actualiteit binnen Europa. Zeker omdat een journalist van de VRT speciaal werd gevraagd door de mensen van het Europese comité om te komen spreken. Deze verwachtingen werden echter niet ingelost.

 

Bronnen: 

 

Argumentatieschema

  • standpunt: Mijn verwachtingen over de lezing van meneer Heirbaut werden niet ingelost.
  • argument 1: De lezing werd na de inleiding al snel langdradig.
    • subargument 1.1: Er werd weinig afgewisseld tussen de onderwerpen. Wanneer het wel gebeurde, duurde het maar enkele minuten.
    • subargument 1.2: Meneer Heirbaut kwam nogal twijfelend en onvoorbereid over. Hij sprak niet vlot en keek ook veel naar zijn presentatie.
  • argument 2: Meneer Heirbaut kon de interesse van de mensen niet wekken.
    • subargument 2.1: Het leek net een presentatie van het nieuws. Voor iemand die dit dagelijks volgt, werden er weinig interessante zaken verteld.

Betoog - Leerlingen moeten zelf hun toekomst kunnen bepalen

Begin november kondigde Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts, (N-VA) aan dat hij vindt dan studierichtingen die minder dan vijf leerlingen tellen, zouden moeten worden afgeschaft. Deze beslissing lijkt op het eerste gezicht een poging om de versnippering van het aantal richtingen tegen te gaan en het lerarentekort aan te pakken. Echter, ben ik van mening dat het afschaffen van deze 'spookrichtingen' een ondoordachte maatregel is die de vrije studiekeuze en de diversiteit van het onderwijs beperkt.

Je kan niet alle leerlingen in dezelfde hokjes stoppen. Ze hebben elks hun eigen interesses en talenten. Als ze deze niet meer zouden kunnen benutten tijdens hun onderwijstraject, zouden de leerlingen gedemotiveerd kunnen raken als het op school aankomt. Daarnaast bereiden deze specifieke richtingen hen vaak voor op een verdere studie na het secundair onderwijs. Als zij deze basis nog niet kunnen aanleren op de middelbare school, lopen ze mogelijks een achterstand op binnen hun verdere schoolcarrière. Binnen sommige regio’s kunnen leerlingen ook niet zomaar kiezen naar welke school ze zouden willen gaan als ze een bepaalde richting willen volgen. Als die school dan ook nog eens zou stoppen met deze opleiding, zouden de leerlingen misschien praktisch niet meer instaat zijn om op een school te geraken waar de richting wordt aangeboden.

Verder is er op de arbeidsmarkt een tekort aan vakmensen, vooral binnen de technische sector. Dit bleek recent nog uit cijfers die door het Verbond van Belgische Ondernemingen werden opgesteld aan de hand van een enquête. “De respondenten bevestigen dat werkgevers te kampen hebben met personeelstekorten op alle vaardigheidsniveaus, hoewel de tekorten volgens hen het meest nijpend zijn in technische beroepen.” (https://www.vbo-feb.be/nl/) Het tekort doet zich niet enkel voor in België maar eigenlijk in heel Europa. Er zouden dus net meer aandacht moeten komen voor de richtingen waarbinnen vakmensen worden opgeleid.

Scholen zouden hun zelfbeschikkingsrecht over de studierichtingen moeten kunnen behouden. Zij weten namelijk het beste of ze instaat zijn om alle aangeboden richtingen op een kwaliteitsvolle manier aan te bieden. Ook betekend een richting afschaffen niet dat andere vakken in kwaliteit gaan stijgen. Iemand die opgeleid is om koeltechnieken te geven, is per definitie niet instaat om de les Frans over te nemen. Het argument van het lerarentekort, dat op deze manier kleiner zou kunnen gemaakt worden, is dan ook niet genoeg onderbouwd.

In conclusie ben ik van mening dat het behouden van 'spookrichtingen' in het onderwijs van groot belang is voor de vrije studiekeuze, de ontwikkeling van individuele talenten en de diversiteit van het onderwijslandschap. Een meer doordachte aanpak, die rekening houdt met regionale verschillen, de behoeften van de arbeidsmarkt en de autonomie van scholen, is nodig om een evenwichtige en waardevolle onderwijsomgeving te waarborgen.

 

 

Bronnen

  • Demeyere, Y. (2023, 2 november). Weyts maakt komaf met ‘spookrichtingen’. De Standaard. https://www.standaard.be/cnt/dmf20231102_95657954
  • (2023, 12 december). Tekort aan arbeidskrachten en vaardigheden: resultaten van de enquête van BusinessEurope - VBO FEB - Verbond van Belgische Ondernemingen - Fédération des Entreprises de Belgique. VBO FEB - Verbond van Belgische Ondernemingen - Fédération des Entreprises de Belgique. https://www.vbo-feb.be/nl/nieuws/tekort-aan-arbeidskrachten-en-vaardigheden-resultaten-van-de-enquete-van-businesseurope/

 

argumentatieschema

  • standpunt: De zogenaamde ‘spookrichtingen’ moeten behouden worden.
  • argument 1: Leerlingen kunnen verschillende interesses en talenten hebben.
    • subargument 1.1: Leerlingen moeten hun passie kunnen volgen om gemotiveerd te kunnen blijven.
    • subargument 1.2: Sommige richtingen bereiden leerlingen voor op een verdere studie na het secundair onderwijs. Als zij deze basis nog niet kunnen aanleren op de middelbare school, lopen ze mogelijks een achterstand op binnen hun verdere schoolcarrière.
    • subargument 1.3: Het is niet voor iedereen mogelijk om een andere school in de buurt te vinden waar men wel de studierichting aanbied.
  • argument 2: Er is op de arbeidsmarkt een tekort aan vakmensen. Vooral binnen de technische beroepen.
    • “De respondenten bevestigen dat werkgevers te kampen hebben met personeelstekorten op alle vaardigheidsniveaus, hoewel de tekorten volgens hen het meest nijpend zijn in technische beroepen.” (https://www.vbo-feb.be/nl/)
  • argument 3: Scholen moeten het zelfbeslissingsrecht over hun richtingen kunnen behouden.
    • subargument 3.1: als er leerkrachten zijn die zijn opgeleid om een vak te geven, komen ze hier waarschijnlijk ook het beste tot hun recht. Je zou het leerkrachtentekort niet zomaar kunnen oplossen door de leerkracht koeltechnieken Frans te laten geven.
    • subargument 3.2: Scholen kunnen zelf de kwaliteit van hun aanbod het beste inschatten.

Maak jouw eigen website met JouwWeb