Boeken semester 2

Het meisje en de soldaat – Aline Sax

Aan het begin van dit semester wist ik niet meteen welke jeugdboeken ik graag wou lezen voor het portfolio. Dus ben ik naar de leeslijst gaan kijken én daar vond ik eigenlijk vrijwel meteen een cover met titel die me aansprak. ‘Het meisje en de soldaat’ van Aline Sax. Als iemand die graag met geschiedenis bezig is, het is dan ook niet voor niets één van mijn andere vakken, hebben verhalen met een historisch randje meestal mijn voorkeur. De keuze was dus redelijk snel gemaakt.

Het verhaal van ‘Het meisje en de soldaat’ gaat over een vriendschap die ontstaat tussen een wit, blind meisje en een zwarte soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog. Hij is nergens welkom in het dorpje waar het meisje woont omdat men bang is voor hem. Het meisje ziet echter niet zijn huidskleur, maar wel de gelijkenissen met haar vader, die ook vecht aan het front. Ze is dus niet bang voor hem wanneer hij naast haar plaatsneemt op het bankje tegenover de herberg. Wanneer hij op een dag niet meer opdaagt voor hun gesprekjes, wordt het meisje ongerust en gaat ze hem zoeken aan het front.

Het verhaal wordt verteld door een auctoriële verteller, die geen namen gebruikt voor de personages. Er wordt enkel gesproken over ‘het meisje’ en ‘de soldaat’. Ik vond dat dit paste bij het thema van het verhaal. Wanneer men geen namen op de personages plakt, kan het verhaal zich op veel plekken afspelen én enorm veel mensen aanspreken. Een ander sterk aspect van het boek was dat je kon volgen over wie er werd gesproken door naar de kleur van de pagina’s te kijken. Op witte pagina’s met zwarte letters werd het verhaal van het meisje verteld. Op de zwarte pagina’s met witte letters werd het verhaal van de soldaat uit de doeken gedaan. Niet alleen zorgde dit ervoor dat je makkelijk kon volgen over wie er werd gesproken, maar het droeg ook bij aan de setting. De soldaat bevond zich namelijk vaak in zware, donkere situaties, zoals het front, terwijl het meisje vooral in het dorpje bleef of bijgestaan werd door iemand die haar beschermde. Ook de afbeeldingen die in het boek werden gebruikt, dragen bij aan de zware en donkere setting die een oorlog met zich meebrengt.

Het boek las enorm vlot. Ik had dan eigenlijk ook niet het gevoel dat ik een boek aan het lezen was voor 14 tot 16-jarigen. Ook online wordt de leeftijdscategorie soms lager ingeschat qua leesniveau, namelijk 11 jaar. Dat betekent niet dat leerlingen in het middelbaar het boek niet leuk of interessant zouden vinden. Het verhaal gaat naast over ‘oorlog’ namelijk ook over de thema’s ‘racisme’ en ‘beperkingen’. Het boek kan dus een soort aanleiding zijn om deze maatschappelijke thema’s aan bod te laten komen in je lessen. Door de korte, makkelijke zinsbouw én het kleine aantal pagina’s, kan het ook een boek zijn om leerlingen die niet zo sterk zijn in lezen, toch de kans te geven om over iets volwassenere onderwerpen te lezen.

In het kort kan ik dus stellen dat ‘Het meisje en de soldaat’ zeker een aanrader is als je van oorlogsverhalen houdt. Niet alleen leest het heel vlot, maar het is ook een prachtig verhaal over een onverwachte vriendschap tussen een klein meisje en een soldaat die ver van huis is.

Bridgerton - Julia Quinn

Om binnen het thema ‘geschiedenis’ te blijven, heb ik als keuzeboek gekozen voor een historische roman, of beter gezegd: historische romans. Als je een liefhebber bent van het genre en de boeken- en serietrends op de voet volgt, is de naam “Bridgerton” je vast niet ontgaan. Deze populaire boekenreeks, geschreven door Julia Quinn, neemt je mee naar de vroege 19e eeuw en laat je kennismaken met de intrigerende wereld van de Bridgertonfamilie. Met het oog op het nieuwe seizoen van de serie, was ik dan ook zeer benieuwd of de boekenreeks de moeite waard was.

Mijn initieel plan was om het eerste, en misschien het tweede, boek te lezen. Eenmaal begonnen, was het echter snel duidelijk dat ik alle boeken uit de reeks zou moeten lezen. Ze zijn gewoon zo goed, zelfs tot in het verslavende toe, geschreven. Elk boek vertelt het verhaal van een van de Bridgertonkinderen in de vroege 19e eeuw én hoe zij de liefde vinden. Het is dan ook zeer slim van de schrijfster om aan het einde van elk boek een epiloog toe te voegen, waarin ook de levens van de andere kinderen kort aan bod komen. Op deze manier wil je gewoon weten hoe ook hun verhaal verder zal gaan.  

De boeken en de serie komen wel niet volledig overeen. Zo kom je in het eerste seizoen van de serie al meteen te weten wie Lady Whistledown, de Gossip Girl van de 19e eeuw, is. In de boeken komen we dit pas later te weten en is hierrond ook veel minder drama. Een ander verschil met de boeken, is dat de serie bekend staat om haar opvallend diverse cast. Ik vind dit een verfrissende afwijking van de Engelse Regency-tijdperkromans waarop de show is gebaseerd. Zo zien we niet enkel personages met verschillende etnische achtergronden, maar ook personages met fysieke beperkingen komen aan bod. Twee van de meest populaire personages zijn zo de Hertog van Hastings die wordt gespeeld door Regé-Jean Page én Kate Sharma gespeeld door Simone Ashley. De makers van Bridgerton hebben bewust gekozen voor een inclusieve casting. Dit betekent dat ze zich bewust zijn van ras en diversiteit, en dit gebruiken om het verhaal te verrijken en de kijkervaring te verbreden. Het resultaat is een serie die niet alleen romantisch en meeslepend is, maar ook een belangrijke stap zet naar meer inclusiviteit op het scherm.

Hoewel de boeken en de Netflix-serie enkele verschillen hebben, zoals de timing van onthullingen over Lady Whistledown én de inclusieve personages, blijft de essentie van de Bridgerton-wereld intact. Romantiek en intriges staan centraal én het verhaal wordt vertelt met goed uitgewerkte personages.

Voor lessen zou ik de boeken zelf niet aanraden aan mijn leerlingen, maar als ze zelf ervoor kiezen om de populaire reeks te lezen, zouden ze er wel een aantal zaken mee kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan de oefening om de historische setting van het boek of de serie te vergelijken met het echte Regency-Engeland. Op deze manier kan je ook een debat op gang laten komen over het al dan niet introduceren van een diverse cast in historische drama’s.

Dan rest mij alleen nog om deze tip mee te geven: als je van plan bent om een boek te lezen, reserveer je al maar best meteen ook de andere boeken in je plaatselijke bib. Ik ben namelijk niet de enige fan die de boeken graag uitleent.

Veldslag om een hart -Michael De Cock

Hier kan je Helena haar eerste brief aan Alexandros zien. Andere brieven in het boek zijn vaak aan haar dochter gericht.

'Een veldslag om een hart' is een jeugdboek van Michael de Cock, waarin het verhaal van Troje wordt verteld vanuit het perspectief van Helena. Ze is getrouwd met koning Menelaos van Sparta, maar wanneer de knappe Alexandros (ook bekend als Paris), de zoon van koning Priamos uit Troje, op bezoek komt, slaat de vonk over. Helena wordt halsoverkop verliefd op Alexandros en verlaat haar man en kind om voor haar nieuwe liefde te kiezen. Samen vertrekken ze naar Troje, waar ze hun liefde bezegelen met een huwelijk.

Ondertussen is Menelaos woedend en vastbesloten om wraak te nemen. Hij verzamelt een enorme vloot van meer dan duizend schepen en trekt ten strijde tegen Troje om Helena terug te halen. De oorlog om Troje, die tien jaar zal duren, begint. Maar naast de oorlog speelt ook de liefde tussen Helena en Alexandros een centrale rol in het verhaal. Hun passie en verlangen naar elkaar zijn voelbaar, maar de voorspellingen van Kassandra, de zus van Alexandros, werpen een schaduw over hun geluk. Kassandra voorspelt dat de Grieken Troje zullen belegeren en dat de stad zal branden op de nacht van het paard.

Het feit dat het verhaal wordt verteld door Helena, maakt het boek meteen speciaal. Het is namelijk niet gebruikelijk dat boeken over mythes of andere historische aspecten worden verteld vanuit het perspectief van een vrouw. Dit zorgt ervoor dat je niet de standaard versie van het verhaal te lezen krijgt. De brieven die Helena schrijft aan haar dochter om de oorlog om Troje en haar aandeel hierin uit te leggen, vormen een belangrijk onderdeel van het verhaal. Naast de oorlog staat ook Helena’s liefde voor Alexandros centraal in het boek. Dit wordt al meteen duidelijk wanneer je het boek opent. Hier staan een aantal gedichten over de liefde, die op een creatieve manier bijdragen aan het thema van het boek.

Verder komen ook andere aspecten van het verhaal van Troje aan bod. Denk bijvoorbeeld aan Artemis’ aandeel in de oorlog. Zij zorgde ervoor dat er geen wind meer was om uit te varen omdat Agamemnon en zijn mannen een hinde doodden die aan haar gewijd was. Het boek biedt dus ook de mogelijkheid om te praten over de Griekse goden en hun rol in de bekende Griekse mythes.

'Een veldslag om een hart' kan vakoverschrijdend gebruikt worden voor de vakken geschiedenis en Nederlands. Niet alleen kun je het verhaal van Troje en/of de goden op een leuke en originele manier aan bod laten komen, maar je kunt ook andere onderwerpen zoals brieven schrijven of het analyseren van personages linken aan het verhaal. Ook andere verhaalelementen of poëzie kunnen tijdens deze lessen aan bod komen.

Kortom, het boek biedt een unieke kijk op de Trojaanse oorlog en de mythische figuren die erbij betrokken zijn. Het is niet alleen een verhaal over oorlog en verraad, maar ook over de kracht van liefde en de complexiteit van menselijke emoties. De brieven die Helena aan haar dochter schrijft, geven het verhaal een persoonlijke en intieme touch. Dit maakt 'Een veldslag om een hart' tot een boeiende en originele hervertelling van een klassiek verhaal uit de geschiedenis. Als je zelf je kennis over de Griekse mythologie nog eens wil opfrissen, is dit dus zeker een leuk boek om mee te beginnen!