Interview

"Data primeert over buikgevoel"

Na het lezen van het artikel over de aanpak van de klassenraad op de Sint-Paulusinstituut in Herzele, was ik erg geïnteresseerd in de aanpak op andere scholen. Zeker omdat dit iets is dat je niet echt op voorhand kan leren doen. Aangezien ik hopelijk volgend schooljaar een beginnend leerkracht zal zijn, heb ik gekozen om iemand te interviewen die zelf pas vanaf dit jaar lesgeeft en dus recent heeft kennisgemaakt met het reilen en zeilen van de klassenraden. Robbe Van Beeck is vorig jaar afgestudeerd als leerkracht Engels – wiskunde en geeft nu les op het VTI in Lier.

 

Hoe worden klassenraden op jouw school doorgaans aangepakt? Zijn er specifieke methoden of systemen die jullie gebruiken om data te analyseren en deze inzichten te integreren in het klassenraadsproces?

De klastitularis bereidt de klassenraad voor en vertrekt hierbij vanuit het leerlingenvolgsysteem. De voorbereiding kan gedaan worden in een sjabloon dat vanuit de school wordt voorzien, maar elke leerkracht kan zijn eigen accenten leggen. Zo leggen sommige leraren meer focus op de adviezen van de vorige jaren en andere dan weer meer op de attitudes en zorgnoden.

Tijdens de klassenraad trekt men per leerling twee à drie minuten tijd uit om hen allemaal te kunnen overlopen. Natuurlijk kan je sommige leerlingen sneller bespreken dan andere. Er is ook altijd één iemand die tijdens de besprekingen notities maakt die later met de andere leerkrachten worden gedeeld. Ook niet alle informatie over de leerlingen wordt zomaar gedeeld op de klassenraad. Wanneer iets vertrouwelijk is of gevoelig ligt wordt het enkel met de betrokken partijen besproken.

 

Wanneer geven jullie een negatief advies aan een leerling?

Het geven van een negatief advies gebeurd niet heel snel. Er wordt eerst heel goed over nagedacht en er zijn al stappen ondernomen om dit te voorkomen. Als de remediëring echter niet helpt, kan het verschillen per richting wanneer iemand dit advies krijgt. Hiermee bedoel ik dat bij sommige richtingen zal wiskunde bijvoorbeeld harder doorweegt dan bij andere. Meestal gaat het ook over leerlingen die het moeilijk hebben bij een combinatie van vakken.

 

In hoeverre is het gebruik van buikgevoel versus data een onderdeel van het besluitvormingsproces tijdens klassenraden?

Het is de bedoeling dat er zoveel mogelijk in functie van data wordt besloten. Het gaat hier ten slotte over de toekomst van de leerling. Het feit is wel dat we af en toe vertrouwen op de ervaring van collega’s die al langer in het werkveld staan. Zij laten soms namelijk horen wanneer ze er net wel of net niet op vertrouwen dat een leerling het positieve advies verdient. Maar elk advies moeten we nog steeds kunnen verantwoorden met data. De mening van de collega’s wordt dus niet zomaar voor waar aangenomen.

 

Het artikel noemt situaties waarin leerlingen tegen het advies van de klassenraad in toch goed presteren of andersom. Hoe ga jij om met dergelijke afwijkingen en onverwachte resultaten binnen de klassenraad?

Ook al ben ik nog niet lang bezig, toch heb ik al een paar leerlingen gehad die een ommekeer maken doorheen het jaar. Zo hebben we tijdens de afgelopen klassenraad een voorbeeld gehad van een leerling die tegen de verwachtingen in toch positieve groei heeft meegemaakt. Hier ben je als leerkracht natuurlijk heel blij mee. Het betekend namelijk dat onze aanpak om de leerling te ondersteunen heeft gewerkt.

Anderzijds gebeurt het ook af en toe dat de klassenraad toch een inschattingsfout heeft gemaakt. Dit gebeurd niet heel veel. Maar als het gebeurt, dan komt dat meestal doordat we er op vertrouwde dat de leerling toch nog een kans had om de punten op te trekken in de volgende periode. In andere gevallen kan de ommekeer van de punten te wijten zijn aan een verandering in de inzet van de leerling zelf.

 

Hoe wordt omgegaan met het wisselen van richtingen op jouw school, vooral rond de periode van Kerstmis? Zijn er richtlijnen om de groepsdynamiek en het advies van de klassenraad te behouden?

Een heroriëntering wordt besproken op de klassenraad en ook door de directie. De verandering in richting moet immers verantwoord zijn en kan niet zomaar gebeuren. Iemand die goed presteert en geen problemen ondervind in de groepsdynamiek binnen de klas, zal niet makkelijk van richting kunnen veranderen tijdens het schooljaar. Er moet ook plaats zijn in de klas waarnaar men wil veranderen.

Het is echter wel zo dat wanneer een leerling goede punten heeft maar toch niet goed ligt in de groep, de leerling het recht heeft om over te schakelen. Hun welbevinden primeert in dit geval.

 

In het artikel wordt gesproken over doelgerichte remediëring. Kun je voorbeelden delen van succesvolle remediëringsstrategieën die op jouw school worden toegepast?

Binnen het vak wiskunde hebben we een remediëringsplan vanaf 60%. Dit betekend dat leerlingen die minder scoren, een remediëringsplan krijgen opgesteld. Dit heeft tot hiertoe altijd zijn effect gehad op onze school en we houden ons hier dan ook aan. Het plan kan inhouden dat de leerlingen extra oefeningen krijgen, hun samenvattingen moeten afgeven of dat ze 1 op 1 uitleg krijgen.

Dit is meer werk voor leerkrachten. Toch doen we het graag omdat we het belangrijk vinden dat leerlingen zonder grote zorgen kunnen doorstromen naar het volgende jaar. De moeite loont dus zeker!

 

Zijn er initiatieven of strategieën om negatieve percepties over bepaalde studierichtingen te veranderen?

We hebben geen speciale strategieën om termen zoals ‘afzwakken’ en ‘minder goede richting’ uit de wereld te helpen. Maar we gaan wel de conversatie aan met de leerling en de ouders om aan te tonen dat het niet afzwakken is maar dat het net gaat om een betere omgeving voor de leerling. Een richting waarin zij kunnen uitblinken en zich goed voelen.

 

Het artikel benadrukt dat leraren nieuwsgierig zijn naar de bevestiging van cijfers op hun buikgevoel. Hoe wordt de betrokkenheid van leraren gestimuleerd tijdens klassenraden op jouw school?

Op onze school wordt er net zoals in het artikel ook gekeken naar de adviezen van de vorige jaren en hun effecten op het leertraject van de leerling. Zo hebben we tijdens de afgelopen klassenraad teruggekeken naar de adviezen van december vorig jaar. We vergeleken deze met de situatie van nu en trekken hieruit onze conclusies. Meestal zijn er geen grote problemen en moet er niet veel gedaan worden. Het is echter pas wanneer we merken dat veel leerlingen uit eenzelfde klas of richting een verkeerd advies hebben gekregen dat er moet bekeken worden wat er net is fout gegaan.  

 

Als laatste wil ik Robbe van harte bedanken dat hij tijd wou maken voor dit interview. Zijn uitleg over de klassenraden en ervaringen als beginnend leerkracht waren verhelderend en bieden een klein inkijkje in het proces van adviseren naar leerlingen toe. Verder benadrukt hij ook het belang van data en doelgerichte remediëring in het ondersteuningsproces van de leerlingen.

 

 

Goossens, S. (2023, 13 maart). Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”. Klasse. https://www.klasse.be/625939/data-maken-je-klassenraad-advies-sterker/

Maak jouw eigen website met JouwWeb