Artikels

Semester 1

Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”

    Buikgevoelens zijn niet altijd accuraat als het gaat over het geven van studieadviezen aan leerlingen. Daarom hebben directeur Inge De Laet en haar team, van het Sint-Paulusinstituut in Herzele, een manier gevonden om de klassenraad te versterken: het samenvoegen van buikgevoel en data.

     

    Tijdens een van mijn afgelopen stageperiodes heb ik de kans al eens gekregen om een klassenraad bij te wonen. Dit was een heel leerrijk moment omdat ik toen te zien kreeg hoe een advies vorm van de klassenraad vorm krijgt. Binnen deze school werd het dossier van een leerling geprojecteerd en mochten de betrokken leerkrachten hun mening geven over de vooruitgang van deze leerling. Hierbij werden zowel de punten als hun gedrag besproken. Jammer genoeg heb ik door de korte duur van de stage niet kunnen zien wat voor effect bepaalde beslissingen of maatregelen hadden op de vooruitgang van de leerlingen. In het artikel onderzoeken ze de nauwkeurigheid van de adviezen en hun effecten wel.  

     

    Wanneer de klassenraad een studieadvies moet formuleren, is het niet ongewoon dat twijfels de kop opsteken. Inge en haar team besloten de onzekerheid te doorbreken door cijfers naast hun buikgevoel te leggen, waardoor hun adviezen aan kracht wonnen. Het onderzoek richt zich op de nauwkeurigheid van het studieadvies aan het einde van de eerste graad. Leraren worden gevraagd om leerlingen in te schatten met een plus, plus/min, of min. De cruciale vraag die wordt beantwoord: zijn de studieadviezen correct? Door deze gegevens te vergelijken met latere prestaties, identificeren ze "vals positieven" en "vals negatieven", waar het advies van de klassenraad respectievelijk te optimistisch of te pessimistisch was.

     

    De resultaten van het onderzoek tonen aan dat leerlingen die het advies van de klassenraad opvolgen over het algemeen succesvol zijn. Het biedt een kans om de lat hoger te leggen voor leerlingen met een plus/min advies, wat leidt tot doelgerichte remediëring. Het benadrukt ook de noodzaak om kritisch te blijven kijken naar leerlingen, omdat sommigen tegen het advies in het toch goed doen.

     

    Doordat blijkt dat het advies van de klassenraad in de meeste gevallen effectief is, neemt het vertrouwen hun advies toe. Leraren kunnen namelijk zwart-op-wit zien dat hun inspanningen vruchten afwerpen. Dit is ook iets wat me tijdens de bijgewoonde klassenraad opviel. Een aantal leerkrachten dat zelf niet meer leek te geloven in het nut van remediëring bij sommige leerlingen of zelfs klassen. Deze school zou dus misschien ook eens moeten bekijken wat de effecten van hun remediëring en adviezen zijn over de graden heen.

     

    Door buikgevoel te combineren met data-analyse, heeft het Sint-Paulusinstituut een pad gebaand naar een sterker en effectiever klassenraadsadvies. Het gebruik van data verrijkt niet alleen het inzicht, maar fungeert ook als een kompas voor het optimaliseren van het leertraject van elke leerling. Dit initiatief illustreert de vruchtbare samenwerking tussen intuïtie en analyse, waardoor scholen diepgaandere en meer geïnformeerde beslissingen kunnen nemen in het belang van hun studenten.

     

     

    Goossens, S. (2023, 13 maart). Buikgevoel op de klassenraad: “Data maken je advies sterker”. Klasse. https://www.klasse.be/625939/data-maken-je-klassenraad-advies-sterker/

     

    Na het lezen van dit artikel wou ik graag meer te weten komen over de werking van klassenraden. Daarom heb ik een beginnend leerkracht over het onderwerp geïnterviewd. Het interview kan je makkelijk lezen door op onderstaande link te klikken: 

    Klasmanagement: meer rust met sterke routines

      Een storende leerling of een volledige klas die druk is. Net zoals vele studenten in de lerarenopleiding heb ik momenten gehad tijdens de stage dat ik dacht dat ik minder goed bezig was als het over klasmanagement ging. Toen ik het artikel met tips tegenkwam, heb ik het dan ook meteen gelezen en wilde ik het graag met jullie delen.

       

      In het artikel wordt er sterk benadrukt dat klasmanagement een cruciaal element is in het creëren van een effectieve leeromgeving. Een van de pijlers van succesvol klasmanagement is, volgens expert Gert Verbruggen, het implementeren van sterke routines aangezien ze voor rust en optimale focus tijdens het leerproces zorgen.

       

      Een tip die meneer Verbruggen geeft is dat je de routines best implementeert met het hele leerkrachten team. Als je dit doet zijn de regels namelijk veel duidelijker voor zowel de leerlingen als de leerkrachten en zullen er minder conflicten ontstaan. Dit vond ik een heel goede tip aangezien ik zelf tijdens stages heb gemerkt dat leerkrachten het niet altijd eens zijn in hun aanpak. Dit wil zeggen dat ik binnen éénzelfde klas soms, afhankelijk van het vak en de bijkomende mentor, verschillende routines en regels had. Dit was voor de leerlingen natuurlijk extra verwarrend en kon af en toe voor wat verwarring zorgen.

       

      Ik snap wel dat niet elke routine even goed zou passen bij elke klas. Maar als de basis binnen de school dezelfde is, zou er misschien al minder snel een conflict ontstaan. Daarnaast kan de leerkracht natuurlijk wel nog de nodige klasafspraken maken, zolang dat deze maar gecommuniceerd worden met de rest van de betrokken leerkrachten.

       

      Een andere goede tip die meneer Verbruggen aanhaalt, is dat je routines moet blijven herhalen en ook moet bevragen vanuit de leerlingen. Op deze manier gaan ze nog sneller automatiseren en zijn leerlingen er sneller mee weg.

       

      Dit zijn allemaal goede tips die ik later zelf kan gebruiken om van in het begin een sterk klasmanagement op te bouwen. Het belang van sterke routines voor een soepel klasmanagement is duidelijk geworden. Samen met het lerarenteam hoop ik niet alleen rust en efficiëntie te brengen in de klas, maar ook een omgeving waarin elke leerling optimaal kan groeien en leren.

       

       

      Goossens, S. (2023b, augustus 31). Klasmanagement: meer rust met sterke routines. Klasse. https://www.klasse.be/658375/klasmanagement-meer-rust-met-sterke-routines/

      Maak jouw eigen website met JouwWeb