Mediaknipsels 

Semester 2

Roman van 42 leerlingen ligt binnenkort in boekhandel: “Echt een uitzonderlijk project”

Voor mijn eerste mediaknipsel heb ik gekozen voor een nieuwsberichtje uit de regio. In Geel heeft het Sint-Jozef Instituut een bijzonder project gerealiseerd in samenwerking met de jeugdschrijver Erik Persoons. De auteur heeft namelijk 42 leerling begeleid bij het schrijven van een roman. Ja, dat lees je juist. 42 leerlingen die samen werken aan één verhaal.

 

In het artikel wordt uitgelegd dat het eigenlijk de bedoeling was om een reeks kortverhalen te schrijven met de leerlingen uit de richting Biotechnologische Wetenschappen. Tijdens het schrijfproces werd het duidelijk dat de leerlingen liever samen één verhaal wouden proberen schrijven. Hier is dan de roman ‘Uit het leven’ uit gekomen. Het thema van het boek is ‘jongeren in de psychiatrie’ én werd door de jongeren zelf gekozen.

De keuze voor dit thema laat zien dat de leerlingen niet bang zijn om zware en complexe onderwerpen aan te pakken. Dit geeft een inkijk in de problemen en uitdagingen waarmee jongeren vandaag de dag geconfronteerd worden. Bovendien biedt het hen een kans om hun eigen ervaringen en observaties op een betekenisvolle manier te verwerken en te delen.

Waarom heb ik nu gekozen om over dit artikel iets te schrijven in mijn portfolio? Wel, omdat ik dit een heel mooi voorbeeld vind van hoe je leerlingen kan motiveren om te schrijven en samen te werken. Na de nodige theorielessen werden ze hier uitgedaagd om samen te brainstormen en tot een concept te komen én dit dan gedurende een periode verder uit te werken.

Daarnaast laat dit project ook zien hoe creatief onderwijs kan leiden tot onverwachte en indrukwekkende resultaten. Het integreren van kunst en literatuur in wetenschappelijke vakken stimuleert de ontwikkeling van diverse vaardigheden zoals kritisch denken, probleemoplossing en empathie.Ook werd het duidelijk dat verschillende leerlingen hun ei kwijt konden in het project en er zelfs leerlingen waren die een echt talent voor verhalen schrijven hebben, zoals Charifa.

Daarnaast werd het ook duidelijk dat het voor de begeleiders ook een leuke uitdaging was. Naast hun begeleiding, konden de leerlingen ook rekenen op de expertise van een ervaringsdeskundige op het vlak van psychiatrie om zich meer in te kunnen leven in het verhaal. Zowel de meneer Persoons, als de leerkrachten waren verbaasd over het resultaat dat de leerlingen samen hebben kunnen neerzetten.

Dit project zou een inspiratiebron kunnen zijn voor andere scholen of studierichtingen om vergelijkbare initiatieven te starten. Het succes van dit project toont aan dat, met de juiste begeleiding en middelen, leerlingen in staat zijn om opmerkelijke prestaties te leveren, ongeacht hun studierichting. Ik ben alvast zeer verrast dat het de leerlingen uit de Biotechnische Wetenschappen gelukt is om samen tot één verhaal te komen. Als jij net zoals ik benieuwd bent naar het resultaat, dan kan je binnenkort het boek kopen in de boekhandel.

 

Otten, H. (2024b, mei 29). Roman van 42 leerlingen ligt binnenkort in boekhandel: “Echt een uitzonderlijk project”. Gazet van Antwerpen. https://www.gva.be/cnt/dmf20240529_95393519?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR1Rw4pDY0eu2oqIyAG8WBcCj71NxXQN3eJkJCmEFBaWwiwmPCRc30VmuLQ_aem_AcjXm8m7g39dZNuljvagIrsJKggEr3calYwlsM3dO5npFG_4Ga7yYL2ML-TCjkKOilRE399ZlCkdfX9-YenrDHP7

Bijna 600 kinderen wachten op plaats in buitengewoon onderwijs in de regio Turnhout: scholen vragen extra steun

Ook voor mijn tweede mediaknipsel blijf ik in onze regio. Wat is er namelijk relevanter voor deze opdracht dan de onderwijskwaliteit in je eigen buurt? Uit het artikel van VRT blijkt namelijk dat er in de regio rond Turnhout alleen al net iets minder dan 600 kinderen wachten op een plekje in het buitengewoon onderwijs.

 

In een welvarend land als België zou je verwachten dat alle kinderen gelijke kansen krijgen in het onderwijs. Helaas blijkt dit niet altijd het geval te zijn. Recentelijk kwam aan het licht dat bijna 600 kinderen in de regio rond Turnhout wachten op een plekje in het buitengewoon onderwijs. Dit schrijnende tekort aan plaatsen roept vragen op over de toegankelijkheid en kwaliteit van ons onderwijssysteem.

Als toekomstig leerkracht begrijp ik maar al te goed hoe belangrijk het is om elke leerling de juiste ondersteuning te bieden. Elk kind heeft unieke behoeften en verdient een omgeving waarin het zich optimaal kan ontwikkelen. Het regulier onderwijs is niet altijd toereikend voor leerlingen met specifieke noden, zoals kinderen met een beperking, leer- en gedragsproblemen, of andere uitdagingen. Het buitengewoon onderwijs speelt hierin een cruciale rol.

Ook leerkrachten staan onder druk. Ze moeten jonge geesten vormen, omgaan met administratieve taken en tegelijkertijd inspelen op de individuele behoeften van hun leerlingen. Het is een uitdagende taak die veel passie en toewijding vereist. Maar als er onvoldoende plaatsen zijn in het buitengewoon onderwijs, worden leerkrachten geconfronteerd met een onmogelijke opgave. Ze willen het beste voor hun leerlingen, maar zonder de juiste middelen wordt dat steeds moeilijker.

Het is tijd dat we het belang van het buitengewoon onderwijs erkennen en actie ondernemen. Meer plaatsen creëren is een eerste stap. Dit betekent niet alleen investeren in infrastructuur, maar ook in gespecialiseerde leerkrachten en ondersteunend personeel. We moeten streven naar een inclusief onderwijssysteem waarin elk kind, ongeacht zijn of haar achtergrond, de kans krijgt om te groeien en te leren.

We mogen niet vergeten dat kinderen de toekomst zijn. Investeren in onderwijs is investeren in die toekomst. We moeten als samenleving samenwerken om de wachtlijsten in het buitengewoon onderwijs weg te werken en ervoor te zorgen dat elk kind de beste start krijgt die het verdient.

 

Nws, V. (2024e, mei 30). Bijna 600 kinderen wachten op plaats in buitengewoon onderwijs in de regio Turnhout: scholen vragen extra steun. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/29/bijna-600-kinderen-wachten-op-plaats-in-buitengewoon-onderwijs-i/

20-tal toezichthouders van Vlaamse universiteiten is van plan om niet te controleren op spieken tijdens examens, uit protest tegen geweld in Gaza

Iedereen is inmiddels wel op de hoogte van de protesten tegen het geweld in Gaza die aan de gang zijn op verschillende Vlaamse, en internationale, universiteiten. Echter zijn sommige studenten nu wel van plan om nog een stapje verder te gaan dan enkel in een tentje in de hal te kamperen. Toezichthouders bij examens zijn van plan om een oogje dicht te knijpen bij spieken tijdens de examens.

 

In verschillende artikels, waaronder de genoemde bronnen van Het Nieuwsblad en VRT,  wordt gemeld dat een groep toezichthouders aan Vlaamse universiteiten uit protest tegen het geweld in Gaza de lopende examenperiode niet strikt zal toezien op spieken en andere overtredingen. Ze nemen deze actie omdat ze vinden dat hun universiteiten niet genoeg doen en wegkijken van de genocide in Gaza. De toezichthouders willen een signaal afgeven aan de universitaire leiding en spreken hun steun uit voor de bezetters die een academische boycot vragen. Tijdens de examens zullen ze beginnen met een zogenaamde ‘surveillancestaking’, waarbij ze geen melding zullen maken van studenten die betrapt worden op spieken. Omdat studenten die een examen komen afleggen op voorhand niet weten wie meedoet aan de staking, vinden de actievoerders niet dat er op academisch vlak iets mis is met de actie.

Hoewel het begrijpelijk is dat mensen zich willen uitspreken tegen geweld en onrecht, is het belangrijk om de gevolgen van dergelijke acties te overwegen. Het niet strikt toezien op spieken kan de betrouwbaarheid van examens in gevaar brengen en de geloofwaardigheid van het onderwijssysteem aantasten. Bovendien is het verband tussen deze actie en het helpen van mensen in Gaza mij niet direct duidelijk. Vooral omdat veel universiteiten al aan tafel wilden gaan zitten met de studenten of dit zelfs al gedaan hebben.

Ook de rectoren van de Vlaamse universiteiten en Ben Wuyts, minister van Onderwijs zijn het in ieder geval al niet eens met de actie die men op poten wil zetten. Ook zij zien niet in hoe dit soort protest bijdraagt aan een oplossing én ze willen dat iedereen die mee wil doen aan de actie ontslag neemt als toezichthouder of ontslagen wordt. Enkel politicoloog en doctoraatstudent Jouke Huijzer meldt dat de VUB de actie wel zal gedogen. Dit wil niet zeggen dat ze het een goed idee vinden, maar ze gaan ook niets doen aan de stakers.

Protestacties moeten doordacht en effectief zijn. In plaats van het negeren van examenregels, kunnen studenten andere manieren vinden om hun stem te laten horen en aandacht te vragen voor de situatie in Gaza. Dialoog, bewustwording en vreedzame acties kunnen meer impact hebben zonder de academische integriteit in gevaar te brengen. Dit hebben ze trouwens al bewezen met hun andere acties.

 

Nws, V. (2024e, mei 27). 20-tal toezichthouders van Vlaamse universiteiten is van plan om niet te controleren op spieken tijdens examens, uit protest tegen geweld in Gaza. vrtnws.be. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05/27/20-tal-toezichthouders-kijkt-weg-van-spiekende-studenten/

Wver, & Wver. (2024, 27 mei). Toezichthouders Vlaamse uniefs kijken weg van spiekende studenten uit protest tegen geweld in Gaza. Het Nieuwsblad. https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240527_94517183

Maak jouw eigen website met JouwWeb