Dialoog

semester 1

'De Tafel van Gert' - Lies Van Der Jeugd 

Dag Lies,

Ik bekeek jouw leuke vlog over je bezoek aan de 'Tafel van Gert'. Net als jou lijkt het me heel leuk om eens een televisieopname mee te maken. De 'Tafel van Gert' is dan nog eens een tv-show waarin de actualiteit centraal staat. Je weet het of niet, maar dit is iets wat ik enorm interessant vind.

De manier van werken die tijdens de show wordt toegepast, en die jij tevens ook zeer duidelijk uitlegt in je vlog, lijkt mij ook leuk om eens te proberen tijdens een les over media of actualiteit. De leerlingen zouden dan zelf een week het nieuws bij moeten houden en hun top drie aan nieuwsfeitjes moeten meebrengen naar de les. Zo zou je de informatie klassikaal kunnen behandelen of de leerlingen in groepjes kunnen verdelen om hen zo de actualiteit te laten bespreken.

Bedankt voor de tip over het leuke, en tevens gratis, evenement dat ik eventueel in de toekomst zou kunnen bezoeken!

Groetjes,

Chayenne

'Spijt!' - Saar Sneyers

Dag Saar,

Je hebt een heel mooie en krachtige reflectie op ‘Spijt!’ van Carry Slee geschreven. Ik ben het dan ook met jou eens dat het verhaal een hele grote indruk kan achterlaten op mensen. Ik heb namelijk zelf de film ook gezien toen ik in het middelbaar zat, en was diep geraakt. Dat het boek echter zo goed geschreven is dat het nog de moeite is om te lezen na de film, wist ik niet.

Je oproep tot actie en bewustwording, vooral binnen het onderwijs, komt heel persoonlijk over. Het is duidelijk dat 'Spijt!' voor jou meer is dan slechts een verhaal; het is een krachtig middel om een diepgaande discussie over pesten en empathie op te starten. Jouw tip om het verhaal te gebruiken om het moeilijke thema ‘pesten’ aan te halen op school, kan dan ook zeker van pas komen later. Bedankt voor het delen van je persoonlijke ervaring en inzichten betreffende dit verhaal.

Groetjes,

Chayenne

Werkweek van 38 uur en meer aandacht voor startende leraren - Luka Serneels

Dag Luka,

Net als jij had ik over de voorstellen van de Commissie der Wijzen gehoord. Een bedenking die ik meteen maakte was dat veel leerkrachten nu al veel meer uren per week werken dan de voorziene 32 uur. Als hier dan nog eens extra officiële werkuren bijkomen voor wekelijkse uren ‘professionaliseren’, was ik bang dat dit niet veel beter ging worden.

Het artikel dat jij bespreekt schept echter wat duidelijkheid en spreekt zelfs over een school waar ze al eerder een 36 uren week invoerde. Op deze school lijkt het volgens de getuigenis heel goed te werken om de werkdruk net te verminderen.

Ik ben ook blij om te lezen dat de voorstellen rekening houden met startende leerkrachten. Ik heb namelijk, net zoals jij, gehoord van een aantal ex-studenten dat het niet gemakkelijk is om meteen mee te draaien in een school. Laatst werd er nog op het nieuws besproken dat een aanzienlijk aantal van de leerkrachten die stoppen beginnende leerkrachten zijn. Het inductiejaar zou hier misschien een oplossing kunnen bieden.  

In afwachting van concrete acties op basis van deze aanbevelingen, hoop ik dat de voorgestelde veranderingen zullen bijdragen aan een beter evenwicht en meer ondersteuning voor leraren. Laten we hopen dat deze aanpassingen niet alleen op papier blijven, maar daadwerkelijk de werkomstandigheden in het onderwijs positief zullen beïnvloeden.

Groetjes,

Chayenne

Maak jouw eigen website met JouwWeb